Svært at holde dagsplanen

28. april 2010

Alder:
7 mdr.

Svært at holde dagsplanen

Hej Helen.

Her er en tilbagemelding på den plan, du gav mig for deres mad og søvn i løbet af dagen. Det så umiddelbart fornuftigt ud for mig, men det store problem er, at de altså ikke kan holde sig vågne i så lang tid som planen foreslår. Det giver i sidste ende problemer med at undvære powernappen, og vi oplever at de bliver meget pylrede/hys og overtrætte, når de ikke får denne powernap. Ofte vågner de omkring kl. 15 fra deres eftermiddagslur og så er der altså lang tid til kl. 19.30.…

Generelt synes jeg at de bliver pylrede/småtrætte efter 2 timers vågen tid. Eftersom de vågner allerede kl. 06, så kan jeg senest lægge dem til formiddagslur kl. 08.… og det sætter ligesom resten af dagens program.

De sover generelt 2-2½ time om formiddagen i øjeblikket og jeg kan ikke lide at vække dem.

Om formiddagen/middagstid kan jeg have held til at strække den til 2½-3 timer, hvis jeg giver dem flaske inden jeg lægger dem til eftermiddagsluren. Det er noget nyt jeg er begyndt på efter din plan og det fungerer egentlig godt og giver mulighed for at indskyde et ekstra måltid samt at sove på fuld mave og forhåbentlig dermed en længere lur! De sover som regel 2-2½ timer om eftermiddagen. Men jeg slipper alligevel ikke for brok og pylren.... og powernap!

Skipper vi powernappen betyder det, at vi to mand høj må rende med baby på armen resten af aftenen, fordi de bliver kede, når vi lægger dem fra os, f.eks. når der skal laves mad. Er det så rimeligt at forvente, at de kan holde sig vågne så længe? Hvad søren stiller jeg op? Jeg orker ikke at de ...

Annonce

... ikke er i godt humør, det er bare SÅ hårdt, når der er to af slagsen!

Om natten går det ok, her er Mikkel begyndt kun at skulle have flaske omkring kl. 24-01 og Rasmus skal lige i øjeblikket have allerede kl. 21.30-22 og så igen mellem 01-02. Derefter kan de klare sig til kl. 07, hvor de får morgenmad. Nogen gange er de ikke specielt sultne om morgenen, drikker måske kun 50-60 ml hvis de har drukket meget om natten….

Jeg har desuden svært ved at give dem grød til morgenmad, de vil hellere have flaske. Nogen gode idéer?

Du foreslår, at de skal have frugtmos kl. 10-10.30, men der er de oftest rigtigt sultne, så jeg forestiller mig, at det ikke mætter godt nok og har desuden læst andet sted, at det ikke er så godt at give frugtmos som selvstændigt måltid, fordi det kan få barnet til at foretrække frugtmos frem for rigtig mad? Hvad mener du om det? Det fungerer nogenlunde at give dem grød her.

De er i øvrigt begge inde i en periode, hvor det går lidt trægt med skemaden, kan det være mangel på variation? Jeg synes det er svært at finde på mad til dem, men er også lidt uinspireret hvad angår vores egen mad, så det er vel ikke så mærkeligt….

I sundhedsstyrelsens bog er der forslag til måltider på en dag og jeg tænker bare, at hvis jeg skulle stå og lave alt dette, så er jeg FLAD i løbet af en uge! Jeg har ikke mange timer i løbet af dagen

Ved ikke om du kan finde hoved og hale i mit brev, jeg synes bare det hele roder rundt lige nu og jeg kan ikke overskue det dér mad-projekt. Med håb om en eller anden form for hjælp…

Kærlig hilsen

Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.