Brev:
Svært at holde dagsplanen
28. april 2010
Alder:
7 mdr.
Svært at holde dagsplanen
Hej Helen.
Her er en tilbagemelding på den plan, du gav mig for deres mad og søvn i løbet af dagen. Det så umiddelbart fornuftigt ud for mig, men det store problem er, at de altså ikke kan holde sig vågne i så lang tid som planen foreslår. Det giver i sidste ende problemer med at undvære powernappen, og vi oplever at de bliver meget pylrede/hys og overtrætte, når de ikke får denne powernap. Ofte vågner de omkring kl. 15 fra deres eftermiddagslur og så er der altså lang tid til kl. 19.30.…
Generelt synes jeg at de bliver pylrede/småtrætte efter 2 timers vågen tid. Eftersom de vågner allerede kl. 06, så kan jeg senest lægge dem til formiddagslur kl. 08.… og det sætter ligesom resten af dagens program.
De sover generelt 2-2½ time om formiddagen i øjeblikket og jeg kan ikke lide at vække dem.
Om formiddagen/middagstid kan jeg have held til at strække den til 2½-3 timer, hvis jeg giver dem flaske inden jeg lægger dem til eftermiddagsluren. Det er noget nyt jeg er begyndt på efter din plan og det fungerer egentlig godt og giver mulighed for at indskyde et ekstra måltid samt at sove på fuld mave og forhåbentlig dermed en længere lur! De sover som regel 2-2½ timer om eftermiddagen. Men jeg slipper alligevel ikke for brok og pylren.... og powernap!
Skipper vi powernappen betyder det, at vi to mand høj må rende med baby på armen resten af aftenen, fordi de bliver kede, når vi lægger dem fra os, f.eks. når der skal laves mad. Er det så rimeligt at forvente, at de kan holde sig vågne så længe? Hvad søren stiller jeg op? Jeg orker ikke at de ikke er i godt humør, det er bare SÅ hårdt, når der er to af slagsen!
Om natten går det ok, her er Mikkel begyndt kun at skulle have flaske omkring kl. 24-01 og Rasmus skal lige i øjeblikket have allerede kl. 21.30-22 og så igen mellem 01-02. Derefter kan de klare sig til kl. 07, hvor de får morgenmad. Nogen gange er de ikke specielt sultne om morgenen, drikker måske kun 50-60 ml hvis de har drukket meget om natten….
Jeg har desuden svært ved at give dem grød til morgenmad, de vil hellere have flaske. Nogen gode idéer?
Du foreslår, at de skal have frugtmos kl. 10-10.30, men der er de oftest rigtigt sultne, så jeg forestiller mig, at det ikke mætter godt nok og har desuden læst andet sted, at det ikke er så godt at give frugtmos som selvstændigt måltid, fordi det kan få barnet til at foretrække frugtmos frem for rigtig mad? Hvad mener du om det? Det fungerer nogenlunde at give dem grød her.
De er i øvrigt begge inde i en periode, hvor det går lidt trægt med skemaden, kan det være mangel på variation? Jeg synes det er svært at finde på mad til dem, men er også lidt uinspireret hvad angår vores egen mad, så det er vel ikke så mærkeligt….
I sundhedsstyrelsens bog er der forslag til måltider på en dag og jeg tænker bare, at hvis jeg skulle stå og lave alt dette, så er jeg FLAD i løbet af en uge! Jeg har ikke mange timer i løbet af dagen
Ved ikke om du kan finde hoved og hale i mit brev, jeg synes bare det hele roder rundt lige nu og jeg kan ikke overskue det dér mad-projekt. Med håb om en eller anden form for hjælp…
Kærlig hilsen
Katrine